Hold maksimal kontakt med vejen igennem dine dæk
Hvad er det og betyder det noget for dig? Ja det betyder noget for dig, hvis du vil forstå din bil og blive hurtig på banen.
Activedriving prøver at komme bagom hemmelighederne ved hurtig kørsel på banen, hvad er teori og hvad er praksis?
Hvis du ikke er født med et kæmpe køre talent, så er du nødt til at lære det på den hårde måde. Her kan du lære noget om hvad slipvinkel er og hvordan du kan udnytte det på banen
Tidligere blev Slipvinkel også kaldt Skråløbsvinkel, som måske er et mere sigende udtryk for fænomenet, men uanset hvad det kaldes så er det et vigtig udtryk og her i artiklen vil vi kalde det slipvinkel.
Dine fælge er boltet fast på bilen og vil følge rattet bevægelser stort set 100 %, Der kan være en minimal afvigelse fra gummiophæng. Dine dæk er lavet af elastisk gummi og vil ikke følge fælgen 100 %, der vil være en vinkel imellem den retning fælgen styrer og den retning dækket følger. Vinklen imellem dækkets retning og fælgens retning kaldes slipvinkel
Din bils balance er et udtryk for hvordan den opfører sig i sving. Det hele afhænger af dine dæks greb, hvordan grebet ændrer sig og hvor hurtig det ændrer sig.
Jo mere du presser din bilen jo større bliver slip vinklen, når du når en slipvinkel på 10-12 grader slutter festen og dækket giver op, herefter vil dækket skride sidelæns.
Dækket opførsel kan sammenlignes med en elastik, jo mere du strammer elastikken, jo mere modstand får du, på et vist tidspunkt springer elastikken.
Man kan også sammenligne det med en fly vinge som giver opdrift, jo større vinklen er, jo mere opdrift får flyet. Presser piloten flyet i en stigning, og løfter næsen på flyet for meget, vil vinklen blive for stor og flyet vil stalle. Piloter staller et fly, i biler ”staller” man sine dæk når de presses ud over det mulige.
Hvornår ”staller” jeg mine dæk?
Hvis du styrer din bil rundt i en cirkel med konstant styreudslag, og langsomt bliver ved med at øge hastigheden, vil slip vinklen gradvis forøges i takt med hastigheden. Så længe du holder dig indenfor skrid grænsen vil bilen følge samme radius rundt på cirkel buen.
Når hastigheden overstiger det punkt hvor slip vinklen er 10-12 grader, stiger slipvinklen dramatisk og dækket mister greb, du er nu nødt til at dreje mere på rattet for at holde bilen på cirklen. Dette er maksimum hastighed du kan køre med på denne radius. Træder du mere på speederen og forøger hastigheden mister du total greb, bilen fortsætter lige ud og kan ikke længere holdes på cirkel buen.
Uanset om du drejer mere på rattet så vil bilen fortsætte lige ud, så den ekstra styring er det man kalder unødvendig styring. Dækket har givet op, og mistet sin selvopretningskraft.
Understyring, overstyring eller neutral styring
Om en bil under eller over styrer afhænger af mange ting. Hjulophæng, hjulvinkler, dæk, dæktryk, bilens vægtfordeling osv. men helt der nede ved vejbanen hvor dækket rører asfalten er det afgørende punkt, Hvor meget, hvordan rører dækket asfalten og hvordan ændrer denne kontakt sig når du presser bilen.
En bil understyrer hvis slip vinklen på forhjulene er større end på baghjulene. Du skal dreje mere end forventet for at følge en given cirkel bue.
En bil overstyrer hvis slip vinklen på forhjulene er mindre end slip vinklen på baghjulene. Bilen skrider med bagenden og du skal styre mindre end forventet
Når slip vinkel på for og baghjul er ens vil bilen være neutral styrende og følge rattets bevægelser.
Tilbagemelding igennem rattet
Når dækket presses vil der være en vis selvopretnings kraft fra dækket, det er ligesom et gummibånd du strækker ud, det vil yde modstand og forsøge at komme tilbage til neutral stilling. Denne selvopretningskraft kan føles som en modstand i rattet.
Når du kører ind i et sving vil du føle en vis modstand i rattet, jo mere du presser bilen, jo større bliver denne modstand. På et vist tidspunkt rammer du maks. slip vinkel og modstanden forsvinder, det er lige her du er på max vejgreb og mere styring eller mere hastighed vil kun resultere i en massiv understyring.
Det samme sker på dine baghjul.
Slipvinkel fra forhjulene føles nemmest i rattet under ind styring til et sving, og slipvinklen på baghjulene er nemmest at mærke i udgangen af svinget.
Hvis dine baghjuls slipvinkel er større end forhjulenes, vil bilen skride svagt ud med bagenden, derfor er du nødt til at mindske dit styreudslag for at styre bilen i den ønskede retning. Dermed får du mindre slipvinkel på dine forhjul og med mindre slipvinkel mere greb.
I indgangen til et sving vil du først få slipvinkel på forhjulene, fra svingets midte vil du så få slipvinkel på dine baghjul. Når du kører på grænsen er der hele tiden fare for at overstige den størst mulige slipvinkel og få en udskridning.
I indgangen til et sving vil bilen vil derfor nemt understyre, fra midten af svinget vil den, grundet stigende slipvinkel på baghjulene, have tendens til at overstyre.
Hvis du har en kraftig baghjulsudskridning og slipper rattet vil fordækkets selvopretning selv dreje rattet tilbage til neutral stilling i takt med selvopretningskraften aftager. Du skal dog IKKE slippe rattet, men i stedet hele tiden føle denne svage selvopretningskraft der er i rattet, og sørge for at dit styreudslag følger den stigende og faldende selvopretningskraft. Kort sag modstanden i rattet fortæller dig, hvor meget du skal styre og hvornår. I praksis betyder det at dine forhjul altid bør pege i den retning du ønsker bilen skal køre.
Kontrastyring
Når slipvinklen på dine baghjul bliver større end på dine forhjul vil din bagende skride ud. Dette modvirker du ved at pege forhjulene i den ønskede kørselsretning (kontrastyring). Hvis du ikke følger den selvopretningsmodstand der er i rattet og styrer kontra, men derimod fortsætter med at dreje, vil bagenden blive ved med at skride ud.
Hvornår og hvor meget du skal styre kontra kan du føle i rattet. Dækkets selvopretningsmodstand som er næsten lig med slipvinklen fortæller dig det hele, mærk og følg den.
Hold afslappet på rattet så du kan føle tilbage meldingen fra dækkene. Husk: Hurtig og blød reaktion.
Hvad påvirker slip vinklen
Der er mange faktorer der påvirker dine dæks slipvinkel
- Dæk type. R dæk og sportslige gade dæk har mindre slipvinkel end bløde gade dæk og vinter dæk, til gengæld er overgangen fra greb til ”stall” meget hård, hvor du på mere bløde dæk får en mere blød overgang.
- Dæk profil. Jo lavere profil jo mindre slip vinkel
- Dæktryk
- Hjulvinkler og hjulophæng
- Langsgående kræfter, altså acceleration eller bremsning. Hvis du påvirker dækket med både tvær- og langsgående kræfter stiger slipvinklen. Altså acceleration eller bremsning samtidig med styring forøger slip vinkel på det hjulpar du påvirker.
Vægt omfordeling og friktions cirklen
Udover slip vinkel er der andre ting du skal have med i dine tanker når du leger på grænsen.
Et dæks vejgreb stiger med den vertikale belastning, når du f.eks. bremser vil du forskyde bilens vægt til forhjulene og dermed skabe mere greb på forhjulene. Ved acceleration forskyder du bilens vægt bagud og skaber dermed bedre greb på baghjulene.
Hurtige sving hvor man ønsker en stabil bil igennem svinget, kræver at man er på gassen og dermed lægger en smule overvægt på baghjulene. Din indgangshastighed til svinget skal være meget præcis så du kan være på gassen fra apex og ud af svinget. Indgangshastigheden bør ikke være så høj at du er nødt til at gå af gassen midt i svinget, for det vil flytte vægten fra dine baghjul til forhjulene og dermed give dig en baghjulsudskridning, som du kun kan redde ved at give gas og lidt kontrastyring.
Langsomme sving køres bedst uden gas i indgangen, det giver dig mere vægt og mere greb på dine forhjul. Nødvendig i snævre langsomme sving hvor du har behov for greb i forhjulene til indstyring.
Elektronikken sætter grænser
Alle elektroniske systemer som traction control og ESP vil gribe mere eller mindre ind når du nærmer dig udskridningsgrænserne. Brug elektronikken til at lære dig selv, din bil og banen at kende. Først når du føler dig sikker, helt derude lige før elektronikken stopper dig, kan du overveje at slå elektronikken delvis eller helt fra.
Drift
Artiklen har til formål at lære dig hvordan du opnår hurtige omgangs tider på en racerbane. Vil du køre drift er grundteknikken den samme, men her skal du bevist bringe bilen ud over de grænser vi andre forsøger at holde os indenfor.
Tak
Hvis du er nået hertil, har du læst artiklen, håber du fik noget ud af den, og undskyld at den blev lidt tør og teoretisk uden spændende billeder. Jeg synes ikke jeg kunne finde billeder der passede, men der er håb for i december er der Essen Motor Show, og der lover jeg at der kommer masser af billeder.
Hold dækkene varme til vi ses på banen
Lars
activedriving.dk
|