activedriving.dkAvanceret Køreteknik
Drift kursus
Test af Toyota GT86
Fartpsykologi
Bremsning med venstre fod
Overhalingsteknik
Slipvinkel
Bane guide Nordsløjfen
Ideal linien på bane
Bilens fremtid
Find dit bremsepunkt

 

Nu hvor trackday sæsonen 2014 er nået til efteråret, kan man jo tænke lidt over hvordan det gik og er der nogle ting der trænger til forbedring?


For mig selv er bremsepunktet stadig et område jeg aldrig har fået helt på plads.

Alle bøger omkring køreteknik og alle kørekurser siger man skal finde bremsepunktet, men er det så 100 meter mærket på Padborg Park langsiden, der hvor pit muren slutter på Ring Knutstorp eller den gule mælkebøtte i banesiden?

Jeg har tit prøvet at finde et fast punkt at bruge som bremsepunkt, men det skaber uro i min kørsel, dels fordi jeg fokuserer på punktet i stedet for næste svings indstyringspunkt, og dels fordi bremsepunktet ikke er fast, det flytter sig jo hele tiden.


Bremsepunktet er afhængig af mange ting:

  • Din hastighed, som igen afhænger af hvor perfekt du kom ud af det forrige sving
  • Grebet i dine dæk, som ændrer sig i løbet af dagen afhængig af dæktemperatur og tryk
  • Banens temperatur
  • Vejret, måske starter du om formiddagen på halvvåd bane og 16 grader, efter frokost er der fuld sol og 25 grader

Så en ting kan vi slå fast, bremsepunktet er ikke et statisk punkt på banen, men ændrer sig hele tiden.

Nu synes jeg selv det går ret fint med at bremse sent nok, og svinghastighederne er også rimelige, men hvordan opnår jeg dette, når jeg nu ikke aner hvor jeg skal bremse for enden af langsiden?
På starten af langsiden får jeg klaret de forskellige praktiske ting, såsom et tryk på vandspray knappen til intercooleren, et hurtig check af instrumenter og et grundig check af spejlene, så jeg ved hvor de andre deltagere er. Derefter leder mine øjne efter indstyringspunktet, fokus på indstyring og et blik ind i svinget giver mig en mavefornemmelse for hvor jeg skal bremse og det kan give forskellige bremsepunkter omgang for omgang, men punktet er tilpasset min hastighed og omgivelserne. Det virker for mig, men jeg springer over det punkt i alle lærebøger der hedder ”Find dit bremsepunkt”

Bremsepunktet er efter min mening ikke så vigtig som indstyringspunktet, så bremser du lidt for tidligt betyder det mindre for din omgangstid, end hvis du misser indstyringspunktet og apex.
På en trackday vil jeg anbefale at bremse lidt i god tid og måske kun 80-90 %, så der er ro på bilen når du styrer ind i svinget og du kan ramme apex perfekt og få en god hastighed med ud af svinget.





 

HomeNyheder BanekørselKalenderArtikler og testKontakt