activedriving.dkAvanceret Køreteknik
Drift kursus
Test af Toyota GT86
Fartpsykologi
Bremsning med venstre fod
Overhalingsteknik
Slipvinkel
Bane guide Nordsløjfen
Find dit bremsepunkt
Bilens fremtid
Ideal linien på bane

 

Hvordan finder jeg ideal linjen på en racerbane

Her i januar hvor racerbanerne er dækket af sne, er det tid til at mental træne lidt. Kører du den rigtige linje, eller skal du i 2016 udfordre en ny og ukendt bane?
Der bliver altid snakket ideal linier, men hvordan ved du at du rammer den rigtige linje?

Ideal linje, jo tak, men den ideelle linje på en bane afhænger af vejret, din bil og din kørestil, derfor skal du altid selv finde din linje rundt på banen, men selvfølgelig kan en god instruktør være en uvurderlig hjælp til at få sig skudt ind på noget der er 80-90% korrekt. De sidste 10-20% må du selv finde og tro mig, det er der de sidste sekunder og maksimale køreglæde ligger.

Lad os sætte fire grund punkter på banen.

1. Bremsepunkt. Her starter du din nedbremsning til svinget

2. Indstyringspunkt – Turn in point, det er her du blødt styrer ind i svinget, slipper bremsen helt eller kun delvis, hvis du har mod på at holde bremsen helt indtil apex - trailbaking

3. Apex er punktet hvor du er helt inde i indersiden af svinget, og er der hvor du skifter imellem at køre ind i svinget og køre ud af vinget

4. Udgangen som mange kalder Track-out point



om du kan se på billedet til højre er der tre linier. Lad os starte med den gule som er den geometriske linje igennem svinget, den giver dig Apex lige i centrum af svinget. En linje som du sjældent vil bruge.

Den røde stiplede linje kaldet ”oops” og det er lige hvad den er, for her har du tidlig apex og vil løbe tør for asfalt i udgangen af svinget. Denne linje er god til at tage fart med ind i svinget, men den koster dig på fart i udgangen.

Den grønne stiplede linje er normalt den hurtigste linje på en bane. Sen indstyring, Apex ca. 3/4 rundt i svinget og tidlig acceleration, som betyder at du får god fart ud af svinget. Langsom ind og hurtig ud.


I nogle sving skal du tage fart med ind i svinget, mens du i andre skal prioritere at tage fart med ud af svinget. Det hele afhænger af hvad der kommer efter svinget. Hvis der kort efter kommer et nyt sving, kan det ofte være en fordel at tage fart med ind i det første sving. Er der derimod en langside efter svinget, skal du have sen Apex og fart med ud af svinget.


Hvis du må dreje mere i udgangen af et sving, så har du haft for tidlig Apex.

Hvis bilen ikke naturligt kommer helt ud til kanten i udgangen, har du lagt dit Apex for sent.

Eller kort sagt, hvis du gør andet end rette blødt op efter Apex, så er du på en forkert linje.


På en bane skal du prioritere de hurtige sving frem for de langsomme. Skal du køre andet end den hurtigste linje i et sving, så gør det i sving hvor hastigheden er lav og der kommer flere sving umiddelbart efter hinanden.


Som altid er det vigtigt at du kigger laaangt, også længere end du egentlig kan se.

Er svinget uoverskueligt og du ikke kan se udgangen, skal du fokusere og visualisere svinget så du føler du kigger igennem svinget.


I stedet for at ligge på sofaen her i vinter, så find et par venner og tag til nærmeste indendørs Gokart center for at lege og træne linjer.

 

Race line virker også i Gokart

 
 
Hold dækkene varme til vi ses.
Lars
HomeNyheder BanekørselKalenderArtikler og testKontakt