activedriving.dkAvanceret Køreteknik
Drift kursus
Fartpsykologi
Bremsning med venstre fod
Overhalingsteknik
Slipvinkel
Bane guide Nordsløjfen
Find dit bremsepunkt
Ideal linien på bane
Bilens fremtid
Test af Toyota GT86
Prøvekørsel af Toyota GT86 og Subaru BRZ

Grundlæggende er banedage et sted hvor man kan prøve sin gadebil under sikre forhold. Altså du tager din normale gadebil og kører til en banedag, hvor du under sikre forhold kan udforske dine egne og din bils grænser. Du vil blive en bedre billist, med forståelse for hvad der sker når man nærmer sig grænserne.
Der er en udvikling indenfor danske trackdays hvor man møder op med mere eller mindre hardcore baneracere, både med og uden plader, men hvis man vil holde sig til det originale koncept så er der kommet et par nye elever i klassen, et par nye køreglade biler som er rimelig prissat, men er de noget værd på banen og kan de også give køreglæde i hverdagen.

De to nye biler er tvillingerne Toyota GT86 og Subaru BRZ. I bund og grund er det samme bil, men activedriving prøver dem begge, så kan du selv senere finde ud af hvor du får den bedste pris, bedste service eller om du bare er mere til den ene eller den anden.

De to test biler, klar til at bevise om de er fremtidens trackday bil

Hvordan blev bilen til:

Først er det godt at vide at, Toyota ejer 16%  af Fuji Heavy Industries som er moderselskabet for Subaru
I 2006 besluttede Toyota sig for at de ville have en klassisk sportsbil, den skulle være prismæssig overkommelig, have lang front, og være en rigtig Drivers Car, altså en bil man bliver glad af at køre.
Toyota ville selv designe bilen, men opgaven med at bygge bilen og levere teknikken blev givet til Subaru. 
I første omgang var Subaru ikke intereseret i projektet på grund af kravet om baghjulstræk, Subaru tog dog opgaven og skulle levere motoren.
I 2007 havde Subaru bygget en afkortet Legacy med boxermotor og baghjulstræk og kørte de første test.
2008 gik man videre med en Impreza hvor motoren blev sænket og man testede i USA.
I 2009 var Subaru klar med en prototype og motoren og drivlinie blev monteret. Bilen kaldet FT-86 blev vist for udvalgte journalister og første gang for offentligheden på Tokyo Motor Show Oktober 2009. Interessen for bilen var enorm og Subaru var overbevist om at gå fuldt ind i projektet. 
2010 var man klar til test på den legendariske Nürburgring bane og endelig her i 2012 står så både GT86 og BRZ hos forhandlerne. I USA sælges bilen under Scion brandet og hedder Scion FS-R

Tankerne omkring bilen har været at skabe et lavt tyngdepunkt ved hjælp af den flade  Boxer motor. Bilen har et tyngdepunkt der ligger 460 mm over vejen, til sammenligning har en Subaru STI med AWD et tyngdepunkt der ligger 540 mm over vejen, altså næste 20% højere. Subarus AWD var derfor udelukket, yderligere er tyngdepunktet sænket ved at bruge alu front klap, lav taghøjde og dybt moonterede sæder.

Subaru har efter at have produceret mere end 12,5 mill Boxer motorer stor erfaring med denne motortype, valget faldt på en 2 liters motor. Turbo var udelukket da bilen fra starten er designet til en suge motor og der er ikke lavet plads til turbo. 
Motoren fik boring / slaglængde på 86/86 og kaldes derfor en kvadratisk motor, dette er et godt kompromis der både giver bundtræk og en omdrejningsvillg motor. Og her skal ikke herske nogen tvivl. Subarus nye motor kaldet FA20 er omdrejningsvillig.



Motoren trækker rigtig godt fra 5.000 til 7.500 omdr. Ydelsen er 200 HK og 205 Nm. Max moment leveres imellem 6.400 og 6.600 omdr, men omkring 2.800 til 3.500 omdr har man formået at hæve drejningsmomentet til ca 200 Nm, dette lille fif med motorstyringen gør at bilen trækker godt, også ved lave omdrejninger.

Både den testede GT86 og BRZ var med manuel gear, og tak for det, for den 6 trins kasse skifter rigtig godt og er en ren fornøjelse at bruge. Stram, præcis og med korte skifte bevægelser.
Når vi er ved gearskiftet så skal sådan en baghjultrækker ved frisk kørsel jo køres med hæl/tå nedgearinger for ikke at motorbremse baghjulene under nedbremsningen, det går legende let for pedalerne er placeret perfekt til hæl/tå betjening.
Når der er bremset og gearet ned til svinget, kommer vi til indstyring. Rattet er et lækkert læderrat og bilen følger det præcist med rigtig god indstyring og frem for alt en god føling med underlaget og super tilbagemelding.
Bilen er utrolig nem at køre, man slapper hurtigt af og bare nyder kørslen som virker helt forudsigelig, også når man provokerer bagenden til at lege lidt med.
ESP, eller VSC som Subaru kalder det, giver dig lige lov til at slå lidt med halen inden systemet siger hov-hov og bremser dig ned. heldigvis kan VSC, som dækker over  både ESP og traction control, slået delvis fra så der kan leges i svingene. vil du mere og har mod på selv at overtage styringen, så kan VSC slukkes helt og så viser bilen sin velafstemte og godmodige side, den fortæller dig at nu slipper jeg blødt og roligt, og når bagenden skal ind på plads igen er det utrolig nemt at styre den på plads. Jeg tror det er den nemmeste kontrolerbare baghjulstrækker jeg nogensinde har prøvet. Øhh kommer lige til at tænke på Porsche GT3 som har en helt formidabel føling i rattet, men så er vi også på 4 gange prisen af testbilen.
En af hemmelighederne er det fine TorSen moment spær der er bygget ind i bagakslen.
Følingen med bilen bliver helt perfekt gennem de supergode sæder, de passede perfekt til mine 170 cm, som bliver holdt fast så man rigtig kan føle bilen.

Ingen tvivl om at de to tvillinger er perfekte til leg på en banedag, læg bagsæderne ned og der er plads til fire banehjul med R dæk. Nakkestøtterne vender du 180 grader og så sidder du perfekt med plads til din styrthjelm. På turen frem og tilbage fra banen er bilen behagelig ved normale lovlige hastigheder, og det ser ud til at de lovede 12,8 km/l ved blandet kørsel er realistiske. Ved kørsel på motorvej med 110-120 km/t stod forbrugsmåleren imellem 13 og 15 km/l lidt afhængig af op det var op af bakke eller fladt. Det er en bil der både kan levere rimelig økonomi i dagligdagen og samtidig give dig det store smil på en banedag.
Når vi er ved dagligdagen, så er det jo en 2+2 bil. Mine 170 cm kunne godt sidde i bagsædet, men der er ikke meget benplads og over 170 cm så glem det. Bagsæde hullerne er til gengæld geniale til at smide styrthjelmen i, hullerne er ret dybe og hjelmen bliver liggende.

bagsædet i BRZ, super til et par styrthjelme.

Skal det være Toyota eller Subaru, testbilerne var i sølv til Subaru og rød til Toyota, personlig synes jeg at sølv virker lidt kedelig til bilen og skjuler lidt det flotte design, den røde var flot til bilen så jeg tror den skal have lidt farve for at fremhæve designet. Måske Subaru's Rally blå farve vil være fin.

Subaru har valgt at sætte 17" hjul på bilen med 215/45-17 dæk, ikke nogen imponerende værdier i 2012,  hvor selv almindelige familie biler har 18". I praksis virker det rigtig godt, og man skal tænke på at bilen kun vejer 1316 kg køreklar vægt, så der er mindre behov for brede dæk.
Mit generelle indtryk af bilen er rigtig godt, jeg følte mig hurtig dus med bilen, og selvom min egen Impreza STI stod klar var det kun modvilligt at jeg kravlede ud af BRZ'en.
 
Om der er forskel på BRZ og GT86 er svær at sige, testbilerne var en anelse forskellige i styringen, hvor GT86 virkede lidt mere løs i styringen omkring midterstilling, jeg tror dog det skyldes lidt forskellig hjulindstillinger, om de så fra fabrik er forskellige, eller bilerne bare er mærket efter diverse journalisters brug skal jeg ikke kunne sige.
Personlig vil jeg vælge BRZ da Subaru i mit hoved har en lidt bedre DNA end Toyota, men Toyota'  logo på forskærmen med de to stempler, der boxer er genialt lavet og burde sidde på BRZ.

Toyota har efter min mening en lidt flottere front, men det er nede i småting. I DK sælges Toyota som standard modellen, mens Subaru har valgt at levere med lidt mere udstyr, så som 2 DIN Pioner navigation med det hele,  og et lidt pænere instrument bræt.
Priserne afspejler udstyrsniveauet BRZ koster Kr 549.000 og GT86 9.000 kr mindre så det er ikke prisen der skal afgøre om det skal være den ene eller den anden.
 
Bilen er afleveret og jeg kører hjem i min Subaru Impreza STI, men bliver hurtig lidt skuffet over den lidt slaskede styring og manglende føling i indstyringen, synes ellers STI'en plejer at køre ret godt, nå man må så smile når man fyrer den af, for der kan de to nye ikke være med.

Hvad er køreglæde egentlig?Jeg tror jeg bliver mere glad over en perfekt undervogn og fremragende køreegenskaber, end over den rå turbo power som STI'en leverer. GT86 og BRZ er glade biler, tak fordi der er nogen der stadig vil bygge dem.

Konkurrenter til BRZ og GT86.
Måske en Mazda MX5 Roaster Coupe, men ellers kan jeg ikke komme på andre baghjultrækker coupe biler omkring kr 500.000. Der findes helt sikkert forhjultrækkere der kører lige så hurtigt på en bane som GT86 og BRZ, men det bliver aldrig så sjovt som i baghjulstrækkeren. De to nye har noget Lotus Elise køreegenskaber over sig og det er slet ikke så ringe.

Lars  - activedriving
BRZ og lidt STI nostalgiGo røv




















Flot logo design på GT86Flemming Haslund fotograferer

HomeNyheder BanekørselKalenderArtikler og testKontakt