Drifting er jo blevet den nye motorsport, men egentlig synes jeg det er et forkert ord. For mig er et drift noget hvor bilen skrider sidelæns igennem et sving, altså skrider samtidigt på alle fire hjul. Det der i dag kaldes drift, er jo mere en kontroleret baghjulsudskridning. Nå kald det hvad i vil, det der drift skulle prøves.
Jeg kører til daglig Subaru med træk på alle fire, og indrømmet den er noget svær, at få til at holde et drift med bagenden ret længe. Så jeg måtte jo finde noget andet køretøj, hvis jeg ville prøve at køre drift. Kode ordene til en drift bil er: Masser af greb på forhjulene, ikke for meget greb i bag, baghjulstræk og et godt styreudslag på forhjulene.
Da jeg så annoncen fra Caterham Tyskland, var jeg ikke i tvivl, sådan en Caterham må være en fin drift bil, og jeg behøvede ikke at købe bilen. Caterham Tyskland holder åbne drift kurser.
Jeg tilmeldte mig derfor Caterham Drift Experience på Nürburgring i September 2012.
Kurset varer en hel dag, og for de små 300€ det koster, stiller Caterham med en bil, som du kan mishandle som du har lyst.
Banen der køres på er helikopter pladsen bag F1 pitten på Nürburgring, prøverne er en omgang kegle race, som minder om et dansk KlubRally, prøverne er udlagt så de træner dig i drift, du kører nærmest aldrig ligeud.
Bilen er en Caterham lettet til 450 kg og bygget til drift. Rover K motor på ca 125 HK. lang første gear og masser af spær på baghjulene. Så kan der driftes.
Det er første gang jeg selv kører en Lotus Super 7 eller Caterham, så jeg skulle lige vænne mig til at man sidder oven på bagakslen, og baghjulene rager lidt ud til siden, det kostede en kegle på første prøve, men ikke mere end at jeg trods de 5 sek straf satte hurtigste tid. Samme på prøve to hurtigste tid, men prøve tre gik rigtig skidt for mig, tabte totalt bilen et par gange, og tog det helt store spin med nedlagte kegler. Nu var jeg bagud på point, faktisk på en 6 plads, og de andre var ved at lære det. Prøve fire gik OK, så i slutresultatet fik jeg arbejdet mig op på en 4 plads ud af 19 deltagere.
Hovedsagen var at jeg lærte at styre et drift, især prøve fire var god, da man kørte i 360 graders vendinger omkring tre cirkler med forskellige diameter. Den første venstre om, så højre om og til sidst igen venstre om, rigtig god øvelse i at holde drift til begge sider og med forskellig radius.
Caterham drift bil er nul komfort, nul spejle, nul frontrude, nul ABS eller ESP kort sagt ren køreglæde, hvor det er dig der forsøger at holde styr på dyret.
Man er ca 8 mand om hver bil, så bilen har det hårdt, da den kører konstant. Begge biler måtte da også have nye bagdæk i frokost pausen.
Sidst på dagen var bilerne godt varme, ja faktisk så varme, at jeg efter prøve fire havde fået et brandmærke på mit ben fra gearkassen. Kabinen er uden beklædning så du sidder med benet helt op af gearkassen.
Pladsen er snæver, så der er også begrænsning på deltagernes størrelse, mener det var max 95 kg og 190 cm.
No fat chicks
Instruktion fra de to kompetente instruktører, kommer lidt efter lidt. Først leg lidt med gassen, føl bilen og senere prøves med vægtomfordeling i bilen.
På prøve fire skulle der for første gang bremses, så her havde jeg god gavn af at kunne venstre fods bremse og derefter smide den ind i et flot 360 graders drift, som endelig holdt hele vejen rundt, fed fornemmelse.
Der er kun at sige - Prøv det, det er en billig og sjov måde at prøve om drift er noget for dig.
Lokationen Nürburgring indbyder jo samtidig til mange andre aktiviteter, som noget nyt
prøvede jeg en gå tur rundt om Nordsløjfen, 26 km.
Nu har jeg kørt +500 omgange i bil, 2 omgange på MTB og en omgang på gå ben, hvad bliver det næste?
Her kan du se en kort video af prøve 1 hvor jeg lige klipper en kegle med baghjulet. ØV
http://www.youtube.com/watch?v=elMhXdDVdNg&list=UUS3BL5RBofv8RvUVx9hFE_Q&index=1&feature=plcp
Vil du selv prøve så check siden www.caterham.de der holdes kursus 3-4 gange om ugen
Drift hilsen activedriving |